Geschiedenis

Het is inmiddels een van de grootste automerken ter wereld: Volkswagen. De auto’s staan bekend als degelijk, vrij sportief en van typisch Duitse kwaliteit. In relatief korte tijd is Volkswagen heel groot geworden.

Ferdinand Porsche

ferdinand-porscheDe geschiedenis van het merk is terug te voeren naar de jaren ’20 van vorige eeuw, toen de Oostenrijkse auto-ingenieur Ferdinand Porsche (die later met zijn zoon aan de wieg stond van dure sportwagens) een idee had voor goedkope auto’s. Bijna niemand had echter interesse. Bij fabrikanten NSU en Zündapp kwam hij nooit verder dan het maken van een aantal prototypes.

Op bestelling van Hitler

Er zat niets anders op dan voor zichzelf te beginnen. In 1934 werd Porsche gevonden door Adolf Hitler. De opdracht: ontwerp een wagen voor het volk: Kraft durch Freude. Het eisenpakket: de auto moest een topsnelheid halen van 100 kilometer per uur, geschikt zijn voor een klein gezin of drie soldaten met een mitrailleur, hij moest een luchtgekoelde motor hebben en betaalbaar zijn voor gewone Duitsers.

Deze eisen pasten bij de manier waarop Porsche al jaren auto’s wilde bouwen. Hij stelde in 1936 drie rijdende prototypes voor, die toen al leken op het inmiddels beroemde Kever model. De auto’s reden in 70 dagen ieder een afstand van 50 duizend kilometer, zonder grote problemen. Twee jaar later legde Hitler de eerste steen van de KdF-fabriek en in 1940 kwam de eerste wagen de fabriek uit rijden.

Kever in de Tweede Wereldoorlog

1938 VW Kever

In die eerste leveringen werden een paar honderd personenauto’s gebouwd. De meeste gingen niet naar het gewone volk, maar naar politici. De Tweede Wereldoorlog was inmiddels in volle gang en de fabriek leverde militaire versies van de Kever. Aan het eind van de oorlog bombardeerden de geallieerden de fabriek, die overgedragen werd aan de Britten. Het bedrijf werd ingezet om voertuigen voor het Britse leger te ontwikkelen en de naam werd Wolfsburg Motor Works, naar de stad waar de fabriek stond.

Het latere succes

Heinrich Nordhoff werd na de oorlog, in 1948, directeur van het bedrijf. Pas in 1960 zou de naam omgezet worden in Volkswagen Aktiengesellschaft. Jarenlang teerde Volkswagen na de oorlog op het succes van de Kever. Tot 1955 was het naast een busje het enige model dat werd gemaakt. In 1970 verscheen de allereerste versie van de Golf, nu nog steeds een populair model. Later kwamen daar onder meer de Polo en de Passat bij. Zo groeide het Duitse merk uit tot topnaam in de auto-industrie en staat het als bedrijf symbool voor de herleving van de industriële economie van Duitsland.

Volkswagen-Golf_I