Volkswagen kever

Hij is van naam het meest bekend als maker van de dure sportwagens, maar Ferdinand Porsche’s grootste succes kwam met de Volkswagen Kever. De bouw hiervan begon na een opdracht van Hitler in 1934 om een auto voor het volk te bouwen. Porsche bouwde een aantal prototypes die niet achteruit konden rijden, waardoor de wagen (mede dankzij de vorm) tot Kever werd gedoopt.

Eerste bestelling Kevers naar Nederland

VW kever

Porsche experimenteerde vier jaar lang met verschillende testmodellen en in 1938 had de Kever zijn definitieve vorm en was hij klaar voor productie. De eerste modellen waren alleen voor hoge piefen in de Duitse politiek. Pas in 1947 werd het eerste exportcontract afgesloten. Een bestelling van 56 Kevers aan Ben Pon, een importeur in Nederland.

21 miljoen exemplaren

In die tijd na de oorlog worden in de vernieuwde fabriek (de oude werd gebombardeerd) veel brilkevers gebouwd. Deze modellen dragen die naam doordat de achterruit de vorm van een bril heeft. De auto is een succes. Niet per se omdat de wagen zo mooi is of omdat men de toekomst van de auto ziet zitten, maar omdat er grote behoefte is aan vervoersmiddelen en het werkgelegenheid op gang helpt. Ieder jaar verschijnt een nieuwe versie van de Kever met tweaks en de productieaantallen stijgen. In 1950 waren er al 100 duizend exemplaren gemaakt. In 1992 was dat aantal een astronomisch aantal van 21 miljoen wereldwijd.

New Beetle

In Europa reed de laatste Kever in 1978 van de productieband. Dit exemplaar staat in het automuseum in Wolfsburg. In Mexico gaat de productie door. De Kever wordt echter gemist in Europa, blijkt wanneer eind jaren ’90 een opvolger komt: de New Beetle. Dat werd in Nederland geen succes, in de Verenigde Staten werd hij dat wel, vooral dankzij de mogelijkheden tot aanpassen van de auto.

Nieuwe Kever